Antrenamentul starii de spirit pentru decizii mai bune

palawan

 

Mai tii minte un moment cand te-ai simtit perfect, zen, stiind ca totul e si va fi bine, orice ar fi?

 

Poate a fost dupa o iesire cu cei mai buni prieteni, poate intr-un moment cand ai vazut rasaritul singur pe munte sau poate dupa o repriza de ras isteric de la un video cu catei care n-au voie in pat si totusi se urca.

 

Sunt o multime de lucruri care pot declansa starea asta, important e sa-ti amintesti cel putin unul si am sa-ti explic de ce.

(more…)

Citește mai mult


Mituri pe care le cred femeile (si nu numai) despre antrenamente

fit2

 

Desi în ultima vreme imaginea femeii puternice fizic, psihic si social e promovată foarte mult, iar convingerile despre cum ar trebui să arătăm, să ne purtăm si să gândim se schimbă, observ că primesc în continuare întrebări despre o mulțime de mituri legate de sport si nutriție.

 

Am luat cele mai auzite 5 mituri despre antrenamente auzite de la fetele din jurul meu si le-am detaliat un pic. Fără să judec, pentru că am fost si eu acolo (ah, vremurile în care credeam că dacă fac ridicări pe vârfuri o să-mi crească gambele). Poftiți de citiți si sper să vă ajute să vă antrenați mai cu spor si mai cu drag.

 

Mitul nr. 1: Dacă lucrezi cu greutăti te faci Mr Muscolo

 

Nu e cazul să te sperii că vei deveni Hulk dacă iei o ganteră de 5kg. Nu ai cum, pentru că nu ai testosteron suficient. Stiu că ai văzut poze cu bodybuilderi si poate nu îți place cum arată (mie unii îmi plac, dar nu discutăm gusturile acum). Ce trebuie să stii e că majoritatea musculosilor care te sperie iau pastile cu nume pe care noi nici nu le putem pronunța.

 

Nu te uita cu teamă la pozele femeilor care concurează la competiții de bodybuilding pentru că n-ai nicio sansă să ajungi asa, nici dacă ai vrea. Sunt bărbați care se chinuie să crească în masă musculară si nu reusesc, după luni sau ani de antrenamente cu greutăți mari. De ce crezi că ai să reusesti tu?

 

Iar faptul că după primele antrenamente de forță simți că ți se umflă muschii nu e decât efectul de pompare combinat cu microleziunile musculare (febra musculară) care duc la o usoară retenție de apă. Ei nu vor rămâne asa. Poate vor creste un pic, dar vor creste în timp, nu după două-trei antrenamente. Iar pe măsură ce va creste putin masa musculară, ea te va ajuta să arzi mai mult si, cu o alimentație potrivită vei reusi să scoți fibrele la lumină.

 

Mitul nr.2: Unele sporturi îți alungesc muschii

 

Asta e un pic amuzantă, recunosc. Să stabilim ceva de la început: forma muschilor tăi ține de genetică. Ai aceiasi muschi tot timpul vieții, dar de multe ori poți avea deasupra lor si un strat de grăsime care să-i facă să pară mai masivi, alteori îi poți avea mai mult sau mai puțin dezvoltați.

 

Si eu întorc capul după multe yoga bodies pe stradă – siluetă subțire, cu muschi un pic definiți, flexibilitate, piele frumoasă etc. Însă întrebarea e cât din forma lor e rezultatul orelor de yoga si cât e faptul că oamenii care practică yoga de obicei mănâncă mai puțin, mai sănătos, mai constient, si automat sunt mai fit si mai slabi.

 

Din păcate sau din fericire, muschii tăi vor avea aceeasi formă tot timpul, dar depinde de tine să o scoți la suprafață prin antrenamente si alimentație care să-ți îmbunătățească raportul dintre masă musculară si grăsime. În loc să-ți compari fesierii cu ai unui model de fitness, mai bine îi compari cu ei însisi, varianta din urmă cu o lună.

 

Mitul nr. 3: Cu cât te antrenezi mai mult, cu atât mai bine

 

Ca în majoritatea situațiilor în viață, ideea de bază în antrenamente e să obții rezultatul maxim cu efort minim.

 

Antrenamentele lungi, dese si extreme fac mai mult rău decât bine. E posibil să-ți dai peste organismul cu antrenamente zilnice. Nu mai zic de program si viață socială. Chiar dacă îți lasi toate celelalte lucruri pe planul doi, tot nu e sustenabil pe termen lung să-ți petreci tot timpul liber la sală.

 

Cele mai mari riscuri în cazul ăsta sunt supra antrenamentul si accidentările. Mai bine te concentrezi pe antrenamente mai rare, dar mai scurte (45-60 min) si mai eficiente.

 

Poți încerca o combinație de antrenamente HIIT alternate cu cycling, stretching si cu mai mult focus pe grupe musculare mai puțin lucrate. Sigur vor fi mai eficiente decât orele lungi petrecute la sală cu exerciții repetitive, intense, cu greutăți mari.

 

Mitul nr.4: Sala compensează burgerul

 

Cam 70-80% din felul în care arăți si te simți ține de alimentația pe termen lung. Degeaba te pedepsesti cu antrenamente grele după masa de Paste sau după vreo porceală. Un antrenament intens sau lung nu sterge cu buretele excesul alimentar.

 

Am si eu zile în care vandalizez patiseriile după vreun maraton sau când nu reusesc să-mi aplic propriile sfaturi despre cum să eviți excesele de sărbători. Când se întâmplă asta, încerc să nu mă stresez prea tare pentru că vinovăția nu ajută. Ce ajută cu adevărat e să revin on track cât mai repede posibil, cu acelasi tip de antrenamente, ba chiar cu unele mai usoare, dacă am făcut si o pauză.

 

Tendința asta de a ne pedepsi cu antrenamente lungi si grele e evidentă dacă ajungi la sală după sărbători si vezi că e full. Dar nu la sală ar trebui să mergem dacă suntem convinsi că asta e o soluție, ci la psiholog. În orice caz, ține minte că si excesele ocazionale fac parte din normalitate.

 

Mitul nr.5: Alergarea e cea mai bună metodă de a slăbi

 

Am căzut si eu în capcana asta când eram tânără si naivă. Dar până la urmă a iesit ceva frumos. M-am apucat de alergat ca să slăbesc două kilograme, pe vremea când chiar credeam că alergarea e cea mai bună metodă de a slăbi. Până la urmă m-am prins că nu este, dar a început să-mi placă si nu m-am mai oprit de atunci.

 

Dacă obiectivul tău e să slăbesti, alergarea te va ajuta, dar nu la fel de mult si sigur nu la fel de repede precum alte tipuri de antrenamente. Dacă ai mai multe kilograme în plus e chiar mai bine să nu începi cu alergarea, pentru că îți va pune presiune pe articulații si poți avea probleme.

 

Mai degrabă încearcă să umbli la meniu si să te concentrezi pe antrenamente care implică mai multe grupe musculare, cum ar fi exercițiile compuse făcute la intensitate mai mare sau chiar antrenamentele cu greutăți, începând usor, cu greutatea corpului si apoi adăugând pe măsură ce progresezi.

 

(more…)

Citește mai mult


Ultimele zile de înscrieri la Urbatlon

MPG_URBATLON_final spumos_foto Ovidiu Salavastru

 

Când auzi cursă cu obstacole, poate te gândesti la un traseu de genul Spartan. Dar nu toate sunt despre efort extrem si împins corpul la limită. Există si curse cu obstacole în care accentul cade pe distracție, cum ar fi Urbatlon.

 

Urbatlon e un eveniment organizat de MPG pe 24 iunie, la ora 11.00, la Arena Națională si e parte din seria RUNFEST.

 

Anul trecut am participat la Urbatlon  împreună cu Pyuric. Am alergat, am făcut burpees, slalom cu un cărucior de cumpărături, am traversat un castel gonflabil si o piscină cu spumă si alte câteva obstacole care mai de care mai neobisnuite.

(more…)

Citește mai mult


Lucruri neturistice de făcut în Barcelona

Plaja din Sitges

 

Ok, ți-ai luat bilete pentru Barcelona. Dacă e prima dată când vizitezi orasul, atunci probabil ai să bifezi obiectivele clasice – plaja, Las Ramblas, La Boqueria. Tu si alte zeci de mii de turisti în acelasi timp. Dar dacă îți mai rămâne puțin timp si vrei să descoperi o altă latură a Barcelonei, una mai puțin aglomerată, îți recomand să încerci si altceva.

 
 

Mergi la un spectacol de flamenco

 

Show-urile de flamenco sunt la tot pasul, pentru că agață mulți turisti. Însă dacă vrei să vezi unul cu adevărat autentic, recomand două locuri: Jazzsi sau 23 Robadors. Si ele au devenit mai turistice, li s-a dus vestea, asa că trebuie să ajungi cu o oră înainte de începerea spectacolului ca să prinzi loc. Dar crede-mă că merită. Cu dansatori si trupe renumite, dar prețuri mici, ai să poți să spui că ai văzut un spectacol de flamenco adevărat, nu unul gândit doar pentru portofele de guiris.

 
 

Flamenco night . . . . . #flamenco #barcelona #music #dance #spain #bcn#catalunya #catalunyaexperience #beautiful #art

A post shared by Carmen Albisteanu (@carmenalbisteanu) on

 
 
(more…)

Citește mai mult


Eugeni Gil, Team Salomon Spain: Kilometers are the key. To run a marathon, practice a marathon

eugeni-gil

 

 

Eugeni Gil, unul dintre recruții relativ noi din Team Salomon Spain, are doar 23 de ani, dar știe foarte bine ce vrea – să devină alergător profesionist de curse montane. Anul trecut a făcut o schimbare majoră de stil de viață si s-a mutat în creierii Pirineilor ca să se poată antrena ca la carte, cu cât mai mult volum.

Eugeni este, de câțiva ani, factorul surpriză în peisajul alergărilor montane din Spania, după ce a câștigat competiții celebre, cum ar fi Maraton Cap de Creus, terminând cursa înaintea unor sportivi renumiți.

Am stat de vorbă cu el și am descoperit un tânăr modest, dar hotărât, care își alimentează efortul cu dragostea pentru munte.

Citește interviul de mai jos dacă vrei să afli cum se antrenează un sportiv de top internațional, care sunt sfaturile lui pentru cei aflați la început și cum se vede peisajul tot mai colorat al alergării montane din fața panglicii pe care scrie Elite.

 

*Am lăsat interviul în engleză ca să transmit cât mai clar micile subtilități, dar dacă îmi spuneți că e nevoie de o traducere, o pot face.

(more…)

Citește mai mult


Olla de Nuria 2017 – alergare la înălțime pe creasta Pirineilor

nuria2

 

Weekendul trecut am avut parte de cea mai frumoasă alergare de când sunt în Spania: semimaratonul Olla de Nuria, aflat la a XI-a ediție. A fost o cursă de la care nu stiam la ce să mă astept, cu un profil cu care nu sunt obisnuită si pentru care nu m-am antrenat cum trebuie, însă mă bucur că nu am dat înapoi.

 
 

A fost senzațional traseul: 22 de km cu 3880m diferență de nivel acumulată (cam 1900m urcare si tot atât de coborâre). Desi a fost o bătălie continuă cu urcările si altitudinea, m-am simțit bine pentru că nu am forțat prea tare si am terminat-o mai bine decât credeam, în 3h 45min, cu locul 9 la categorie, 11 la open feminin si 173 la general, din 520 de finisheri.

 
Cum spuneam, obiectivul meu a fost să fac un antrenament mai serios pentru Marathon 7500 si să mă bucur de una dintre cele mai iubite si mai frumoase curse din Catalonia. Si vorbesc serios când folosesc superlativele, locurile s-au ocupat în câteva ore de la deschiderea înscrierii.

 
(more…)

Citește mai mult


Următoarea oprire: Olla de Nuria

olla de nuria

 

Mi-am propus să văd cât mai mult din munții spanioli si să profit de timpul liber fie pentru plimbări, fie pentru curse. Țin să menționez asta ca să nu uit uneori de ce fac unele trăznăi. Cum ar fi înscrierea la Olla de Nuria, de peste câteva zile (11 iunie).

 

Când am primit propunerea să mă înscriu, habar n-aveam în ce mă bag. Stiam doar că Olla de Nuria (si celelalte curse din concurs) se țin în Vall de Nuria, una dintre cele mai frumoase zone din Pirinei. E menționată cam de toată lumea de aici în topul recomandărilor de munți pe care mi le fac, alături de Aiguestortes, Pico Aneto, Monte Perdido etc.

 

Si pentru că în plimbare încă nu am ajuns acolo, voi merge pentru prima dată în alergare. Alergare e mult spus, pentru că Olla de Nuria are un profil foarte vertical – 21 km cu 3880m diferență de nivel. Prima parte e doar urcare: în 5km se adună 1000m diferență de nivel până pe vf Puigmal, după care sus-jos-sus-jos încă vreo 10-12km si la final coborâre abruptă pe teren tehnic. Delooooc specialitatea casei.

 

În plus, e o cursă destul de pro. În fiecare an vin elitele alergării montane, iar locurile se ocupă în câteva ore de la deschiderea înscrierilor.

 

E clar că o să doară cei 3880m diferență de nivel, probabil o să fie si foarte cald, dar cum ziceam la începutul articolului, merg acolo cu câteva planuri care merită tot efortul. Primul – să văd ce e cu Nuria asta lăudată în stânga si dreapta, al doilea – să fac un antrenament mai serios pentru Marathon 7500 si al treilea – evident, să văd cum e un concurs cu asemenea participanți.

 

Si, chiar dacă traseul o să fie o provocare foarte serioasă si nu pot să fiu cine stie ce competitivă, vreau să văd cum mă descurc pe genul ăsta de profil, nemaiîncercat până acum.

 

Când o să ardă muschii, sper să-mi amintesc toată lista asta de motive :)

 

În orice caz, asta e socoteala de acasă. Vedem acolo cum va fi, cât de mult vor coopera picioarele pe urcări si cât de bine am să mă simt. Mă simt ca la început din punctul ăsta de vedere, pentru că nu îmi dau seama clar la ce să mă astept.

 

Ce pot să fac e să admir video-ul cu povestea Olla de Nuria de anul trecut, ceea ce vă doresc si dumneavoastră.

 

 

Citește mai mult


Cinci dintre cele mai bune si mai frumoase cafenele din Barcelona

cafea

 

De când am devenit băutoare de cafea, o greutate importantă în întreaga experiență a călătoriilor o au cafenelele. Când plec într-un loc nou, caut recomandări de cafenele cu cafea bună si le trec pe lista de vizitat cu prioritate.

Am avut parte si de vacanțe cu cafea proastă, cum au fost excursiile din Filipine, iar asta a fost un mic motiv de suferință acolo. Cum am ajuns în Europa, am recuperat.
Dacă ajungi în vacanță si vrei să afli unde se bea cafea bună în Barcelona, ai cinci recomandări testate de mine mai jos.

Am băut aici cafele mai bune si mai puțin bune, dar aproape în fiecare săptămână mai văd câte o cafenea care pare promițătoare. N-am apucat să le încerc pe toate, asta si pentru că de multe ori îmi place să merg la sigur, la cele la care stiu deja că au cea mai bună cafea.

Doar în zona în care locuiesc sunt atât de multe încât o să am nevoie de timp să le încerc. Partea bună e că uneori, dacă nu alerg de dimineață, am timp să savurez o cafea si asa am descoperit cinci dintre cele mai bune cafenele din Barcelona.
(more…)

Citește mai mult


Câteva lucruri învățate într-un an de food coaching

veggies

 

S-a facut un an de cand am terminat cursurile si am devenit nutritionist cu acte in regula. Nu mi-am propus sa fac doar asta, n-aveam cum oricum, dar am urmarit doua lucruri: sa continui sa invat dupa ce am terminat cursul si sa lucrez cu clienti cu obiective diferite, ca sa aplic si sa testez cat mai mult din ce am invatat.

De atunci am lucrat cu tot felul de persoane, oameni cu obiceiuri diferite si am vazut o mie de ciudatenii alimentare in jurnalele lor. Pentru ca n-am facut foarte mare tam-tam pe tema asta si nici cu timpul n-am stat prea bine, am lucrat unu la unu mai mult cu friends si friends of friends sau am tinut workshopuri in care, in cateva ore, am putut sa vorbesc cu mai multa lume deodata.

Planul a fost (si inca este) sa impartasesc cat mai multa informatie, sa ii invat pe cei cu care lucrez ce, cand si cum sa manance ca sa isi atinga obiectivul si sa isi schimbe niste convingeri si obiceiuri alimentare. Insa si eu am invatat cot la cot cu fiecare persoana cu care am lucrat, din unicitatea fiecaruia si din surprizele pe care le aduce in bagajul relatiei cu mancarea.

(more…)

Citește mai mult